Hogyan oszd be az idődet úgy, hogy az énidőnek is maradjon hely?

10 évvel ezelőtt, amikor a párommal összeköltöztünk, akkor éreztem először azt, hogy innentől kezdve már nem csak saját magamért vagyok felelős, hanem érte is. 🤔❤️

Gondoskodnom kell róla és a háztartásról. Feltölteni a hűtőt, meleg ételt készíteni, rendet és tisztaságot tartani, kimosni a szennyest, elrakni a tiszta ruhákat stb.

Emlékszem arra az estére, amikor néhány nappal közös életünk megkezdése után alváshoz készülődve az ágyban azon gondolkodtam, hogy ez nem is olyan egyszerű. Rájöttem, hogy ezeket a feladatokat csak akkor tudom ellátni munka mellett, ha előre tervezek. 🗓️

Igenis át kell gondolni, hogy mikor megyek boltba, mikor fogok főzni és elvégezni a házimunkát, különben nem fog menni. Bevallom, elég megterhelő volt a szülői házból kilépve hirtelen ennyi mindenről gondoskodni. 🤷🏻

Egy idő után ezek a feladatok is a mindennapi rutin részévé váltak

Aztán anya lettem… 💗

Azt gondolom, hogy ez minden nő életében egy hatalmas megpróbáltatás a szépségei ellenére. Alkalmazkodni az új helyzethez, megszokni egymást, elfogadni önmagunkat, feldolgozni az élményeket, kialakítani egy új rendszert, amiben mindenkire jut elég idő, úrrá lenni az örökös aggódáson és persze ellátni az anyasággal járó új feladatokat. 

Eltelt két év és megszületett a második gyermekünk. Bár már volt egy kis rutinom  a babák ellátásával kapcsolatban, de mégis rengeteg erőt vett ki belőlem az, hogy már két gyereket kell fürdetni, etetni, pelenkázni stb. Egy idő után aztán szépen rendeződött minden, megszoktam a terhelést. 😃

Most ott tartok, hogy hamarosan újra dolgozó nő leszek, így az eddigi feladataimat munka mellett kell majd elvégeznem, ami egy újabb nagy kihívás lesz az életemben.

Úgy érzem eljött az ideje, hogy a teendőimet ne csak fejben rendezzem, hanem komolyabb tervezést végezzek, mert ennyi mindent már nem lehet hatékonyan fejben rendszerezni és jól beosztani hozzá a rendelkezésre álló időt.

Alapvetően nem vagyok szétszórt, de azt vettem észre, hogy egyre több mindent elfelejtek. 😟 

Szeretnék több időt tanulással tölteni, és kevesebbet házimunkával, de ez a jelenlegi tervezési módszeremmel már nem sikerül. 

Ha újra munkába állok, nagyobb szervezettségre lesz szükségem, mint eddig valaha, hogy vezetni tudjam a háztartást, koordináljam a családot, ellássam a gyerekeket, ápolni tudjam a házasságom és még egy kis énidő is maradjon.

Tudtam, hogy léteznek különböző időmenedzsment módszerek, így egy kicsit utánanéztem a világhálon, és úgy érzem, megtaláltam a számomra megfelelőt. 😀 Ez pedig nem más, mint a GTD.

Mit jelent a GTD?

A mozaikszó a Getting Things Done rövidítése és magyarul körülbelül annyit jelent, intézz el mindent

A GTD egy módszertan, melynek lényege, hogy úgy végezd el a feladataidat, hogy a lehető legkevesebbet stresszelj rajta. 

A technika megalkotója David Allen, vezetési tanácsadó és coach, akinek a GTD hatékonyságnövelő módszeréről szóló könyve eddig 30 országban, több mint 2 millió példányban jelent meg.

Hogyan néz ki a gyakorlatban a GTD?

A GTD 5 alappillérre épül, ezek mentén kell szervezni a feladataidat. Nézzük meg őket egyenként.

1. Rögzíts (Capture)

Nagyon egyszerű, ha eszedbe jut egy megoldandó feladat, akkor írd fel. Ezzel máris tehermentesíted az agyad és megkönnyebbülsz, mert nem kell folyamatosan emlékeztetni magad, hogy el ne felejtsd.

David Allen rendszerében pont ez a rész tetszett meg először, mert én is számtalanszor próbáltam figyelmeztetni magam valamire, amit nem szabadna elfelejteni és végül persze ez mégis megtörtént. 

2. Tisztázz (Clarify)

Miután összegyűjtötted a feladatokat, nézd át őket és a nagyobbakat bontsd le részfeladatokra. Mindegyik teendőnél gondold át, hogy mindenképpen neked kell-e megoldani vagy delegálható másnak.

Megállapítottam, hogy feladataim nagy részét delegálhatnám, de nincs, aki megcsinálja helyettem, így ez számomra sajnos nem opció. 😔 Viszont törekedni fogok arra, hogy a gyerekeket is minél jobban bevonjam a házimunkába. Apró megbízásokat fognak kapni tőlem, amit már ők is képesek elvégezni. 

3. Rendszerezz (Organize)

A következő lépés a feladatok téma szerinti rendszerezése és priorizálása, valamint a határidők és az emlékeztetők hozzárendelése. Érdemes azt is megbecsülni, hogy kb. mennyi időt fog igénybe venni az adott feladat, mert így könnyebb lesz beütemezni. 

4. Reflektálj (Reflect)

Ha az előző ponttal végeztünk, jöhet is a teendők kiválasztása és az esetleges felülbírálat.

5. Csináld meg (Engage)

Nincs más hátra, mint a végrehajtás. Minden adott a fókuszált munkavégzéshez: feladatok, részfeladatok, határidők és emlékeztetők.

A 2 perces szabály

Biztosan Te is ismered az érzést, amikor elmélyülten próbálnál dolgozni, de eszedbe jut valami, egy új ötlet vagy egy apró teendő, ami miatt elkalandoznak a gondolataid.

David Allen szerint ezeket az mikroteendőket azonnal kezelni kell, különben tovább mérgezik az elméd. Azt tanácsolja, gondold végig, hogy 2 perc alatt el tudod-e végezni az adott teendőt.

Ha igen, akkor azonnal csináld meg. Ha nem, akkor rögzítsd a naptáradba későbbi átgondolásra/elvégzésre vagy add át a feladatot másnak, ha tudod. Ha nem akarod delegálni, de elvégezni se, akkor inkább ne foglalkozz többet a gondolattal.

Hogyan fogom alkalmazni a GTD-t?

A módszer alkalmazásához a Google Keep lesz segítségemre. Azért választottam ezt a programot, mert egyszerű a használata, lehet hozzá emlékeztetőt és címkéket beállítani, valamint elérhető mobilon és számítógépen is, és szerencsére szinkronizál is az alkalmazás. 😃 Ebben fogom rögzíteni, tisztázni és rendszerezni a feladatokat, tehát az első 3 lépést elvégezni. A teendők kibontására és kategorizálására a vasárnap estéket szánom.

A kiválasztott teendőket (4. lépés) egy papíralapú heti tervezőn rögzítem majd hétfő reggelenként. Ez lesz az aznapi első feladatom. Persze csakis egy jó erős kávé mellett. (A tervezőt egy szuper oldalról töltöttem le, ha Te is szeretnéd megkapni, akkor katt ide.) 

Fontosnak tartom a heti teljesítményem kiértékelését és az elvégzett feladatok áttekintését. Erre a célra is tökéletesen alkalmas az imént említett heti tervező. Az értékelést vasárnap délutánonként végzem majd.

Így képzeltem el ezt a kihívást. Végigolvasva elég munkásnak tűnhet, de biztos vagyok benne, hogy sokat fogok profitálni a GTD alkalmazásából. 😃

Meddig tart a kihívás?

Az időgazdálkodás kihívás november 15-én indul és december 15-én ér majd véget. Az első három napot azzal fogom tölteni, hogy összegyűjtöm a feladataimat. Vasárnap elvégzem este a 2. és a 3. lépést, és hétfőn már élesben fogom alkalmazni a technikát. 

Természetesen a tapasztalataimat megosztom majd Veled a végén az Anya jó nő Facebook oldalán, ahogyan azt már korábban megszokhattad. 😃

Tarts velem Te is és oszd meg tapasztalataid kommentben!

szerző: kriszti

Köszönöm, hogy elolvastad! Amennyiben most jársz itt először, olvasd el a bemutatkozásom is ide kattintvaHa tetszett az írásom és úgy gondolod, hogy másoknak is hasznos lenne, akkor kérlek oszd meg az alábbi lehetőségek valamelyikén:

Szólj hozzá